Summa sidvisningar

torsdag 30 juli 2020

Jiro slutar med napp och jag slutar med snus!



Under förra årets semester så slutade Jiro med blöja och har alltså nu varit blöjfri i ett helt år och det har funkat hur bra som helst! Det är klart att det sker olyckor ibland, men det gör det ju för barn i ganska så många år och faktiskt även för vuxna!;)
    Men sedan förra årets sommar så har Jiro börjat prata en hel del och det kommer näst intill dagligen nya ord och varje vecka nya meningar – dock så är det ganska så otydligt vad han säger emellanåt. Jag och Thobbe förstår det mesta men vi är ju hans föräldrar som umgås intensivt med honom, men andra har många gånger svårt att förstå alla hans ord och meningar och då blir han väldigt frustrerad och ibland ledsen. Nappen hämmar ju en del av språkets utveckling, vilket egentligen är logiskt. Jag menar tänk er själva hur svårt det är att prata med en sak i munnen hela tiden – hur svårt kan det inte va att höra vad någon säger som pratar med mat i munnen? Jag har en "talar-kork" som ser ut som en vinkork och som man skall ha i munnen då och då samtidigt som man skall försöka att hålla ett tal. Det hörs inte vad man säger men när man sedan håller talet direkt efter att man talat med korken i mun så artikulerar man betydligt mer, vilket gör att talet sedan upplevt som betydligt mer tydligt och skarpt för åhörarna. Nappen är inte konstruerad på detta sätt och inte heller tänkt för det!;)
   
Vi kände iaf att det var för mycket och lite taskigt att öva bort både blöja och napp under samma sommar så därför väntade vi ett år till med nappen. Thobbe vet inte hur gammal han var när han slutade med napp men jag var hela fem år och minns väl napp-diskussionerna och bråken hos dagmamman!
    Vi kände att vi ville hjälpa och stötta Jiro på bästa sätt, men det är ofta svårt att veta exakt hur man skall gå tillväga med saker och ting. Det finns ju ofta metoder för allt och inget, men alla är vi ju också individer – så även våra barn!


Vi började veckan efter midsommar – precis som vi gjorde med pottan förra sommaren. Och vi gjorde lite på samma sätt som när vi skulle sluta med blöja – vi berättade för Jiro att vi skulle sluta med napp och diskuterade kring detta. Men det blev för tufft för Jiro som är så fäst vid sin napp! Det var väldigt mycket skrik och tårar! Så vi gav honom till slut nappen igen, då vårt tålamod sinade, och bestämde oss för att pröva igen veckan efter.
    Veckan efter påminde vi Jiro, var mer bestämda, gav extra mycket kärlek och tillåt att han skulle få ha nappen när han sov. Så gjorde vi även med blöjan den första tiden – han hade blöja endast när han sov, i kanske en veckas tid.
    Nu har det gått någon vecka och det funkar superbra utan napp! Jiros språk och artikulerande har utvecklats enormt! Han blir fortfarande ganska så frustrerad de gånger vi inte förstår, men då kramas vi och pratar om det. Ibland saknar han nappen under dagen men allt som oftast verkar han mest komma på att han inte har den och då tänka att han skall sakna den och vilja ha den. Kan alltså bli en del fejkgråt ibland!;)
    Han har fortfarande nappen när han sover, men han ger den till oss när han vaknar – självmant de flesta gånger – ibland får vi be om den.
Och som lite extra belöning för att han slutat med napp så har han fått en lekstuga på Landet Paradiset!;)

Jag kan ju inte vara sämre jag så jag bestämde mig för att sluta snusa!
    Jag slutade egentligen att snusa när vi plussade med Jiro och gick då från att snusa två dosor om dagen och dricka åtta koppar kaffe om dagen, till 100% nikotinfritt snus (OBS ej det nikotinfria som på bilden, utan Onico som är det enda nikotinfria som gravida kan snusa) och två koppar kaffe om dagen. Jag var en brinnande djävul inombords den första tiden av min graviditet, haha!
    Efter att Jiro fötts så kändes det dumt att börja snusa igen bara för att, så jag bytte istället ut äckliga Onico till goda Compact Energy White (åh, dregglar nu! haha!) och har sedan dess, alltså i snart tre år, snusat detta. Nikotinfritt snus är tyvärr tuden gånger dyrare än budgetsnus med nikotin och jag har, majoriteten av tiden, snusat två dosor om dagen även av denna sort! Detta betyder ca 2000 kr i månaden – helt i onödan, enligt mig!
    Så jag köpte min sista stock innan vi åkte till Landet Paradiset sist och stocken tog slut för 59 timmar sedan, i skrivande stund!;) Jag har inte tagit någon snus sedan dess, men hade jag haft en hemma så hade jag garanterat gjort det för trots att det är nikotinfritt så har jag sjuk abstinens! Har börjat tugga Extra-tuggummi!;)

Nu kämpar jag och Jiro tillsammans!!!=)
<3<3<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar