Summa sidvisningar

måndag 3 augusti 2020

Alla barn leka bäst!



Låt mig få presentera Nils med familj!=)
    Människobarnet heter Nils – han sitter i famnen på den stora rosa flamingon, som är hans moster. Framför sig har han två mindre fåglar – de är hans pappor!

Barn leker utifrån sin fantasi, men fantasin är inte 100% magisk utan den behöver även lite hjälp på vägen!;) Jag tror att det är jätteviktigt hur vi leker med våra barn och att leken avspeglar de normer vi lever i eller de normer vi vill uppnå.
    Nils med hans familj bor ute på vårt landställe Landet Paradiset och dem leker Jiro med när han badar i familjepoolen. Nils har vi döpt tillsammans, men hans familj har vi vuxna skapat åt honom. Vi vill visa att både föräldrar och familjer kan se helt olika ut och göra detta till en självklarhet för Jiro.



Barn leker utifrån vad de ser och hör, därför är det jätteviktigt vilken värld vi aktivt väljer att visa för dem!
    Jag tror att det är jätteviktigt att barn känner att alla slags leksaker är för alla barn och att alla barnkläder är för alla barn! Att hålla på att könsindela leksaker och kläder är jag övertygad om är skadligt för våra barn, samhällets utveckling och även människans utveckling!
Vad vi aktivt väljer att "sätta i händerna" på våra kottar är därför jätteviktigt!

Att leka med krigsrelaterade leksaker förstår jag och Thobbe oss inte på - sånt får Jiro inte leka med! Men han leker inte heller med könsnormativa leksaker! Med det menar jag inte att han inte får leka med sådant som majoriteten av omvärlden, sorgligt nog, förväntar sig att han leker med, dvs fordon och bollar, men vi försöker att tänka på hur dessa leksaker ser ut, så långt det är möjligt!
   
Jiros leksaker i form av fordon har regnbågens alla färger och flera av dem är även dekorerade med blommor i lacken! Hans större fordon är en rosa Barbie-bil och en rosa-turkos Barbie-helikopter.
För oss är det självklart att han även skall leka med dockor, vagnar och pärlor och där är det samma sak - allt är inte rosa, enligt normen, utan i regnbågens alla färger! Så för mig, den största Barbieälskaren i världen, var det viktigt och en självklarhet att även involvera Barbie i Jiros lekande!




Jag hade 97 stycken Barbiedockor som liten (idag har jag dem gömda i ett stort skåp) och väldigt många av dem är prinsessor och det är inget fel med det, som den rojalist jag är, men på min tid hade inte Barbieprinsessorna klänningar i regnbågens alla färger och de hade aldrig byxor!
    Det finns dem som menar på att Barbie är skadligt, just på grund av utseende och normer. Jag tog ingen skada av att leka med Barbie som barn - tvärtom! För de, liksom jag, som även kände Barbie genom serietidningar och böcker vet vilken fin och vettig person hon är! Och kroppsformen tänkte jag aldrig på. Däremot så minns jag att jag som liten tyckte att det var fel att min mamma köpte Barbiedockor till min lillebror - något jag skäms över idag! Därför tänker jag extra mycket på detta i Jiros uppfostran och idag när webben finns så finns enorma möjligheter för oss föräldrar att tänka till lite extra när det kommer till leksaker! Barbiedockorna idag finns dessutom i betydligt fler hudtoner, med en massa fler olika outfits, med olika kroppsformer och med olika funktionsvariationer!
I förra veckan fick Jiro sina tre första Kendockor och jag valde ut dessa tre med omsorg! Dock så har jag ännu ej sett Ken med varken kjol eller klänning så att han skulle ha en Kendocka med kjol eller klänning tyckte jag var jätteviktigt! Detta då jag inte vill att han skall lära sig att endast ett visst kön har kjol eller klänning. Jiro själv har ofta både kjol och klänning, men återigen – barn lär sig och tar in efter det vi visar upp för dem – det blir deras norm!
    Jag köpte därför till extrakläder och bytte ut de stereotypa kläderna på ena dockan och satte istället på honom linne, kjol och väska!;)

Jiro älskar bilar och såklart skall han få göra det! Men alla bilar behöver inte vara svarta eller blå med flames på!
    Här leker han med sin älskade Barbiebil och såklart är det inte bara Barbie som åker Barbiebil utan till exempel även Monchichi.
    När det sedan kommer till val av Barbiedockor så är de olika långa, har olika hudfärger, funktionsvariationer och olika yrken. Här har jag aktivt valt flera dockor med tydliga yrken och då mansdominerade yrken som astronaut och flygkapten.




När valet av leksaker är brett och när man som förälder aktivt tar med olika slags leksaker i leken med sitt barn, så blir det oftast naturligare även för barnet att göra detta.
    Här i Barbiehelikoptern flyger Barbie, dinosaurier och my little pony – tillsammans med donuts och husinredning!;) Ute på motorvägen kör Barbapappa, den rosa åsnan, pappas gamla racebilar och Lisebergs kaninen i gåstol!



Vi kallar inte dockvagnen för dockvagn. Detta då det begränsar dess användande. Istället säger vi barnvagn/vagn så för Jiro är det naturligt att inte bara dockor åker vagn utan Alla skall med och åka;!)


Varför är det just små dockor som skall bo i dessa fina små hus?
    Jag tapetserade detta "dockhus" med graffiti, blommor, djungel och rymden och in fick ponnyhästar och dinosaurier flytta! Detta är ett Dino- och Ponnyhus!;)

Man får ofta höra att det är jätteviktigt att både läsa för- och med sina barn – men det är minst lika viktigt vad man läser för dem!
    Här fokuserar vi extra mycket på att alla familjer ser olika ut och att man får se ut som man vill. Vi läser böcker där barn har samkönade föräldrar, är adopterade, bor hos andra vuxna, där man har klänning oavsett kön och där barn har diagnoser. Anledningen till att vi fokuserar extra mycket på detta just när det kommer till böcker, är för att TV-världen verkligen ligger efter på denna punkt!
På Olika förlag finns det massor av underbara böcker med fokus på allas lika värde och rätt!!!<3<3<3


Man kan såklart inte styra över sitt barn och förr eller senare så kanske konservativa normer tar över barns tänkande ändå – men att inte försöka förändra och förbättra världen gör ingen skillnad alls!
    Genom att ge våra barn en humanare tillvaro och värld så får de förhoppningsvis bättre självkänsla, blir starkare som individer, gladare barn och lyckligare vuxna!;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar