Summa sidvisningar

onsdag 26 augusti 2015

Nu skall jag vara ÄRLIG!!!

Oki, nu är det verkligen på tiden att vi börjar att öppna munnen - talar om vad vi vill och tycker - och varför!
    Det är inte konstigt att folk inte vet vad fan vi vill, och för vilka!

Nu skall jag vara ärlig, för det behövs verkligen - tycker jag, om vi skall kunna få chans att göra någon skillnad och få folket med oss!
Jag blir så trött, emellanåt till och med rakt ut förbannad, då jag hör hur man ständigt hoppar bakåt i tiden - till dåtidens fighters och kamp!
    Visst, mycket många utav oss, vill förändra, förbättra och utveckla idag är samma frågor då som nu, men vi kommer aldrig komma framåt om vi inte börjar att arbeta i nuet samt relatera till det som är runtomkring oss här och nu!
    Vi måste förnya oss, utveckla oss, våga tro på oss själva och varandra OCH vi måste öppna käften, rent ut sagt - på riktigt!

Vi kan inte använda de vardagsord man använde för 30-40 år sedan - från den tiden då vi inte ens var du med varandra, bara för att det är vackert och är ett slags värnande av vår historia.
    Vi måste prata så att folk förstår och känner med oss - annars är vi föråldrade!
Och vi måste skaffa oss nya förebilder, idoler och starka ledare och inte endast hänvisa till och citera de som var i livet för 30 år sedan!
    Olof Palme är en stor idol för mig också, då han var rak, ärlig, djärv, klok, mänsklig och stod upp och kämpade för det han och vi trodde på! Och var det något han, definitivt inte var, så var det att vara kvar i dåtiden - han var både i nuet och framtiden SAMTIDIGT, så varför i helvete skall vi vara fast i dåtiden om han nu är en sådan stor idol och förebild?!
    Och jag tror att det var just detta som fick Anna Lindh att lova att föra denna kamp, insikt och klarsynthet vidare! Nu är hon också död, och jag tycker att det är på tiden att vi lovar våra dåtida företrädare och förebilder - våra inre idoler i våra hjärtan, att fortsätta att förnya, modernisera, och utveckla samhället, vårt land, och oss själva för att få den demokratiska, solidariska, rättvisa, jämställda och jämlika värld vi alla drömmer om - jag tänker iaf göra det - i nuet och i framtiden!

Jag vill ha ett samhälle, ett land, och en värld där vi rår om och tar hand om varandra!
    En plats där vi alla är lika mycket värda, oavsett kön, utseende, bakgrund, skelett i garderoben, diagnos, sexuell läggning, civilstatus, yrke, etnicitet etc etc...
    - En värld där djur, natur, och människor inte särbehandlas, och där vi hjälper varandra - en plats för ALLA, där ALLA behövs!
    Svårare än så är det INTE!
Därför måste vi alla hjälpa varandra på olika sätt - genom skatter som ger alla en bra sjukvård, en bra och lärorik skolgång, en hållbar natur för alla här och nu och för de som komma skall.
    Vi måste hjälpa de människor som är allra längst ned i samhället så att vi alla får en dräglig tillvaro och en mänsklig vardag!
 Vi måste se till att de som är arbetslösa klarar situationen och inte hamnar ännu längre ned i utanförskap och fattigdom!
    Vi måste göra så att vi alla har ett tak över huvudet och dagligen mat på bordet!
Vi måste se till så att alla får en lön de klarar sig på och slipper dö och slita ut sig på sina arbetsplatser!
    Vi måste behandla våra äldre med respekt, kärlek och omsorg!

IDEOLOGIN ÄR ENKEL - Alla tillsammans, allas lika värde - en plats för oss alla där vi får vara vi, utvecklas och finnas till!

Jag vill allt detta - det är min tro, mitt hopp, min kamp och den allra största drömmen!!!
    Och det är därför som jag är Socialdemokrat och inget annat!!!
Jag tror faktiskt att de allra flesta, i landet och i världen, kan ställa sig bakom detta - rätten att få vara mänsklig!
    Men för att komma dit så måste vi också tillåta oss själva att vara mänskliga!
Det är mänskligt att inte kunna och veta allt - INGEN människa kan svaret på ALLT - hade det varit så enkelt så hade det inte funnits några problem!
    Därför tror jag att det är jätteviktigt att kunna våga säga en sådan enkel sak som "Jag vet inte"...Och vi måste även våga säga JA eller NEJ!
Om jag då skall vara gammaldags så är det ärlighet som varar längst, och tydlighet som ger färdighet!
    OCH, för att kunna förändra, så måste man också våga chansa lite - så Stefan kör nu så det ryker, så skall du se att alla andra kommer med dig!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar