Summa sidvisningar

måndag 22 juni 2020

Midsommar i pandemitider!

Här är 2020 års midsommar-familjebild!;) Vi brukar alltid ta en midsommar- och en julaftonsbild på familjen!;) Vår första midsommarafton som man och fru var sommaren 2014 och då firade vi midsommar, traditionsenligt tillsammans med vänner i Tanto. Under hösten samma år skaffade vi vårt landställe Landet Paradiset och sedan dess så har vi firat ute på landet, då det blivit mest naturligt eller vad man skall säga!;)
    Men vi brukar alltid bjuda hit några – det har bland annat varit en av mina bästa vänner (och numera även Jiros moster) Sara och hennes kille Johan och förra året var det Thobbes brorsa med sambo och barn. Vissa år har det varit svårare än andra att få hit någon – det är oftast de med körkort och egen bil som verkar vela hälsa på oss härute, kanske så att de kan åka när de känner för det och inte behöver stanna en dag till så att jag kan köra dem till bussen som går tre mil härifrån. Men i år så firade vi bara vi tre och tänkte inte ens tanken på att bjuda hit någon pga Covid-19.
 Här är förra årets familjebild!<3<3<3
Här till höger är jag under årets midsommaraftonsmiddag och till vänster under förra årets midsommaraftonsmiddag – man ser hur man utvecklats stilmässigt!;) Tyckte förra årets klänning var färgglad och väldigt blommig men den är ju ingenting mot i år och både årets blommor och glasögon är större!;)
På midsommar så grillar vi alltid – faktum är att vi gör det som oftast när vi är på landet!;) Hemma i stan grillar vi aldrig, det har väl blivit 2-3 gånger totalt där vi bor nu (vi flyttade in i det huset år 2013) – förmodligen för att vi stör oss så mycket på grillen vars rök kommer rakt in i lägenheten så vi är inte särskilt förtjusta i att folk grillar på vår minimala innergård så känns liksom dumt att då själva stå där och elda på!
    I år var det alltså jag, Thobbe och Jiro till bordet och det blev som vanligt lax för mig och Jiro och kött för Thobbe, färskpotatis med dill, grillad majskolv, ägghalvor med tångkaviar och sås. Skumpa för mig, öl för Thobbe och saft för Jiro. Årets efterrätt blev färdigköpt – blåbärspaj med vaniljsås!;)

Något som brukar vara extra skönt och som brukar gå att göra tidigt på Landet Paradiset är att bada!;) Då det är en sjö så blir den varm snabbt och ingen i familjen är särskilt förtjusta i att bada kallt!;) Men jag tycker att det är läskigt att bada när man inte ser botten och vad som är under ytan så jag föredrar att bada i vår uppblåsbara familjepool, vilket vi också gjorde – både på midsommarafton och under resten av helgen. Ja, bryggan behöver målas, i år igen!
Jag slängde ihop en liten midsommarstång åt den lilla familjen!;) Jiro tyckte det räckte efter att vi sjungit "Små grodorna" haha!
På lördagen byggde vi sedan upp vårt lilla familjecamp eller vad vi skall kalla det för!;) Det blir sjukt varmt på altanen om dagarna så för att kunna hänga där så behövs ett tak – funkar perfekt med partytält. Att sedan ligga i hängmattan och njuta av livet är något jag verkligen älskar att göra här ute – samtidigt som Jiro sitter på golvet och leker!;)
Jag grillar åt familjen medans Thobbe är inne och stojjar! Sedan blev det ytterligare bad i familjepoolen med Jiro – Thobbe har inte invigt poolen ännu i år och under slutet av helgen blev han dunderförkyld!
Jiro är för övrigt i en riktig treårstrots just nu! Han fyller tre år först i oktober men trotsen väntar ju knappast på det!;) Alltså man vill slita av sig håret eller rymma emellanåt haha! Här till vänster sitter han och är envis – vill både ha och inte ha lunchen! Jag har gett upp och satt mig i hängmattan. På bild två är han asmysig och vill att vi läser den senaste "Bara rumpor"-boken – om och om igen!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar