Summa sidvisningar

söndag 21 juni 2020

Jag har fått nog – resten av mitt liv skall levas på mina villkor!

Att växa upp på 90-talet med Baywatch-ideal, Disney-prinsessor som skulle bli räddade av prinsar på vita hästar, så kallade Tjejtidningar med ytterligare ideal och skönhetstävlingar som Fröken Sverige och miss Universum samt skeva råd från redaktionerna. Musikvideor med anorexia-tjejer fulla med silikon och öppna munnar har fått mig att banta i 23 av mina hittills 34 år på jorden. Nu orkar jag inte längre och jag vill leva resten av mina år för mig och inte för omänskliga och ohälsosamma ideal! Inte för att göda konservatism och förtryck! Och Nej, det är inte lätt och jag kommer att tveka många gånger - att bli itutad något så grovt i så många år är inget man bara viftar bort och glömmer - tyvärr!!!
Men för att hjälpa självförtroendet och självkänslan något på vägen, och för att förhoppningsvis även peppa andra så inför jag nu #youregoodasyouare #förtryckkroppsideal
Jag kommer aktivt och kontinuerligt att lägga upp bilder med en positiv kroppssyn och med uppmaningen att tycka om sig själv! Du är bra som Du är – #Youregoodasyouare i hopp om att dels själv kunna stå upp för detta och kämpa för att orka detta, för när man har blivit itutad något så länge så kan det vara extremt svårt att släppa och tänka vettigt! Jag hoppas också på att kunna uppmuntra och peppa andra till att se på sig själva med snällare och mer kärleksfulla ögon!
Jag kommer att tvivla på det jag gör och på mig själv, men det måste också vara ok – så länge man inte ger upp! Och även fats jag nu är sjukt taggad när jag skriver detta inlägg så tvivlar jag redan nu – så skadliga är våra ideal! Och det är inte bara kvinnor som drabbas och trycks ned av ideal, det gör även männen! Att man som man förväntas vara muskulös, vara välutrustad och manlig i form av macho är något som göder machokulturen och ojämställdheten i vårt land! Kroppspositivism och genusmedvetenhet är därför två delar som hör ihop, är beroende av varandra och som är avgörande för utvecklingen mot en jämställd och human tillvaro!
    Med denna bild vann jag en fototävling – jag undrade varför – nu tänker jag vara stolt istället!;)

1 kommentar:

  1. Skitbra ju. Det är ju bl.a sådant vi snackar om på de kvinnocirklar jag håller i.
    Bra att äntligen icke funkisar får ett sådant forum genom dig. Superbra ��

    SvaraRadera