Summa sidvisningar

söndag 17 november 2013

ADHD-medicinering

För snart fem veckor sedan började jag med ADHD-medicin!
    Jag har enda sedan jag fått diagnosen totalvägrat medicinering, då jag inte e mycket för tabletter, och speciellt inte då man klarar sig utan dem!
Men nu, då jag försöker lära mig så mycket som möjligt, och pluggar en hel del så gick det helt enkelt inte längre!

Något jag har riktigt svårt för, förutom att sitta still länge, är att läsa.
    Jag har läst ca. 5 st böcker i hela mitt liv, varav den ena utav dem läste jag flera gånger i lågstadiet! Enda tills min fröken kom på att jag läste samma bok gång efter gång!;)
Men att läsa, är för mig, ett utav det svåraste som finns!
    Jag vet inte vad jag läser, då tankarna i mitt huvud och ljudet runt omkring tar över min koncentration och jag måste läsa om samma mening om och om igen.
Till slut orkar man inte längre, blir på dåligt humör, och när det börjar krypa i hela kroppen så ger man till slut upp!
Nu måste jag läsa en hel del för att lära mig allt. Därför bestämde jag mig för att testa att medicinera.

De två första dagarna var hemska!
    Det var så tyst i huvudet så jag fick panik! Jag kände mig hjärndöd då jag inte hörde miljoner med tankar och funderingar till höger och vänster! Det kändes som att jag blivit korkad och som jag inte var jag längre, vilket var en väldigt obehaglig känsla!
Jag hade ett ständigt tryck över huvudet, det kändes nästan som om jag hade en cykelhjälm på mig, och mitt högeröga värkte konstant.
Det kändes även konstigt när jag skrev. Jag var liksom tvungen att koncentrera mig och det kändes som om jag skrev för allra första gången.
Jag pratade om detta med vänner som åt ADHD-medicin, och de sa att jag skulle ge det hela några dar.
    Riktigt roligt att en person med ADHD ger en annan person med ADHD rådet att ta det lugnt och ge det tid!=P
Jag frågade även min pojkvän om han tyckte att jag var annorlunda, men det gjorde han inte. Fast första kvällen så böjde han sig framåt i soffan, stirrade på mig och sa:"Men shit! Du e ju coollugn ju! Fan vad skönt!".
Det kändes skönt att göra honom glad, men samtidigt så var jag livrädd över att inte vara samma person längre.


Precis då jag bestämt mig för att lägga av med medicinen, så blev allt helt annorlunda!
    Trycket runt huvudet försvann och jag kom på mig själv med att läsa ETT HELT PROTOKOLL, utan att läsa om en enda mening, en enda gång!!!
    Det var en riktig WOW-känsla!
Värken i högerögat blev bättre och jag kom på att det kunde ha att göra med att jag nu använde hjärnan lite annorlunda än annars.
    Jag saknar nämligen en muskel i mitt vänstra öga, vilket gör att jag måste använda mitt högra öga på ett visst sätt för att kunna se så bra som möjligt, och ta in helheten i det jag ser. Detta är något jag måste koncentrera mig på varje sekund då jag e vaken!


Nu märker jag riktigt stor skillnad!
    Jag känner mig mer som mig själv igen, fast med ett stort plustecken!;)
Jag kan läsa, är mer strukturerad, svarar inte lika ofta på fel saker i stora diskussioner i grupp, utan har lättare att hänga med i vad folk säger och diskuterar om.
Och just i detta nu upptäckte jag även att jag just nu sitter och bloggar med normal volym på TV´n utan att bry mig ett enda skvatt!=D
Det e ashäftigt!!!

Nu kan jag äntligen läsa alla dessa böcker som jag suktat på så länge!!!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar