Summa sidvisningar

lördag 27 oktober 2018

Jiro fyller 1 år samt börjar förskolan!=O

Foto: Jenny Stål
I tisdags fyllde vår älskade lilla son Jiro ett helt år – det är sjukt vad tiden går!;)
I söndags så hade han barnkalas med 27 stycken gäster – släkt, vänner och grannar. Vi bjöd på tårta, kladdkaka, kakor, saft, kaffe och alkoholfri drink med chips. I föreningslokalen spelades ett bildspel, jag satt uppe och gjorde till kl.03 natten till söndagen, upp med bilder från Jiros första år på jorden!;) I andra rummet var det musikvideor med Babblarna samt lek med gunghäst och hopp-åsna!;)
    Efter fika och sång, blev det lek och fiskdamm – sedan somnade Jiro som hade vägrat att sova middag denna dag, haha! Medans han sov minglade de vuxna och barnen lekte medans jag och Thobbe öppnade Jiros alla fina presenter!

Det var en fin dag som jag tror att Jiro uppskattade!;)
    I tisdags när han fyllde år på riktigt så lagade jag bananpannkakor med hemmagjord glass-sylt när jag kom hem efter jobbet. Jag och Thobbe sjöng för Jiro och sedan fick han fortsätta att äta gosaker ur sin påse från fiskdammen (fruktgodis och kex). Vi var också ute och gungade i stora Blecktornsparken. Det var kallt och disigt så det var endast vi och ett barn till i hela lekparken haha, men Jiro älskar verkligen att gunga!;)

Det är så sjukt att han redan är ett helt år! Visst ett år går ju verkligen sjukt fort – det har jag tycket enda sedan lågstadiet, men att ens barn växer så fort är lite läskigt! Han är liksom ingen bebis längre och i denna fart så är man väl farmor snart!;)
Något annat stort som händer den närmsta tiden, redan nu på tisdag – en vecka efter Jiros ettårsdag, är att han börjar i förskolan!=O
    Jag är sedan idag hemma på heltid, för att skola in Jiro på förskolan från och med tisdag! Detta är verkligen superläskigt! Jag är jätterädd för saker som att han skall råka sätta något i halsen som inte personalen märker (måste ju vara skitsvårt att håll koll på så många barn på så få vuxna!)! Jag tycker det är jätteläskigt att han helt plötsligt skall få ett eget liv som inte jag och Thobbe har insyn i på samma sätt som nu, då han lever med oss på ett eller annat sätt dygnet runt! Och så är jag jätteorolig och nojjig över det här med genus och kamratskap – jag vill verkligen inte att han skall tvingas in i några normer och stöpas i några konservativa former! Här hemma så lekar han med alla möjliga slags leksaker, har alla möjliga olika färger på sina kläder och vi har kontinuerligt hållit honom borta ifrån könsnormer och all uppmaning till det! En del barnprogram har vi valt bort och när vi införskaffat traditionella "kill-" och "tjej-leksaker" så har vi inte skaffat dessa i de traditionella "könsfärgerna"! Detta blir ju supersvårt att kontrollera då vi inte längre kommer att ha 100 procent insyn i vår sons vardag!=( Men jag skall verkligen iakta omgivningen under inskolningen, samt samtala med personalen och ställa frågor!
    En annan grej är att Jiro alltid ätit, ungefär, 50 procent vegetariskt och 50 procent kött. Detta dels pga miljön och klimatet, men även då vi vill att han själv skall kunna välja. Idag är ju inte detta något konstigt alls och definitivt inte här på söder där till och med alla grillkiosker minst har fem vegetariska måltider, medans grillkiosker i city har noll! Så Jiro kommer att äta vegetariskt på förskolan (man fick ej välja 50/50) och sedan fisk och kött till middag hemma!;)
    Jag verkligen önskar och hoppas att Jiro skall få vara Jiro utan att bli styrd utifrån det kön han råkade födas med!
Jiro Colin Bernth Emanuel!!!<3<3<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar