Summa sidvisningar

torsdag 22 mars 2012

Filmtabbar!:

Film är för mig ett riktigt stort intresse då jag är en drömmare!;)
    Jag ser på sjukt mkt film och har därför upptäckt en hel del tabbar och andra småfel. 
Kanske är denna synlighet, för mig, precis sådan som den är då det gäller musik.
    Jag har pluggat musik i hela mitt liv och kan därför direkt höra vilka låtar man har inspirerats av, då man hör en ny låt, minsta lilla falska ton etc. och man nästan letar efter fel, man blir skadad helt enkelt!
Kanske är det även så med film, jag vet inte. Men det är riktigt frustrerande då man hittar fel i filmer som gör det hela så tydligt att det just är på film, inte på riktigt, påhittat! 

När jag kollar på film så vill jag leva mig in i filmen så att den blir verklig. Karaktärerna och handlingen existerar på riktigt för mig, men blir helt förstörd då man stöter på en tabbe och får det solklart för sig att det är på film.
    Många gånger så ser man vart de har klippt, iom att någons hår helt plötsligt är helt perfekt kammat från ena sekunden till den andra, eller att karaktärens armband bytte arm från ena sekunden till den andra, utan att man har fått se han/hon göra det. Men det värsta och mest förnedrande för tittaren är då det handlar om större saker, saker som t.ex har bytts ut mitt i en scen, utan att regissören brytt sig om att ta om scenen!
Då fokuserar man bara på att fundera kring vad som hände med saken som byttes ut, gick den sönder? eller kändes den fel? Och betyder inte jag som tittare mer än så?
    Är jag inte värd att ägna en extra tagning åt, så att scenen blir fullständig och håller? Är inte jag som tittare ganska så värdefull? Vad vore du utan mig?
Och mick i bild, vad fan e det? Sover kameramannen eller?!
Jag stör mig som fan på filmtabbar!
Här är några exempel på de tabbar jag har stött på:
"Vingar av glas" - I slutet av filmen så får vi se Nazli ha uppkörning på motorcykel.
    Man filmar Nazli på motorcykeln iklädd gul väst över sitt skinnställ. Sedan filmar man hennes pappa som står framför sin bil på parkeringen och tar emot henne. Sedan vinklar man kameran igen och vi får se Nazli köra in på parkeringen, men då SAKNAR hon väst!
    Vart fan tog den vägen?! Flög den av?!

"Familjehemligheter" - Mamman i familjen kryper ned i sängen med en frukostbricka medan pappan i familjen är i badrummet. Han kommer ut i sovrummet, tar en macka ifrån brickan och de börjar att bråka. Mamman reser sig då upp ifrån sängen, tar brickan och går ut ur rummet. Sedan får man se henne anlända i köket med brickan i famnen, fast det är INTE SAMMA BRICKA!
    Gick de ihopfällbara benen på den första brickan sönder och de var tvungna att byta bricka mitt i scenen, eller vad fan hände? Skitstörande och man borde klart ha tagit om hela scenen!

"Före detta fruars klubb" - I slutet av filmen så segerdansar Goldie Hawn, Bette Middler och Diane Keaton.  Dansnumret håller på i några minuter och börjar med en helkroppsfilmning så att man ser de tre karaktärernas hela outfit.
    När man lite senare i dansnumret får en till helkroppsbild så har Goldie ett par andra vita skor på sig, med helt andra klackar. Que?! Var det svårt eller jobbigt att dansa eller varför tog man det inte ifrån början?

"Sex and the city" - Mick i bild ett flertal gånger under hela säsong 3.

"Hursomhelst så är han jävligt död" - Mick i bild 3-4 gånger under filmen.
    Två gånger är det riktigt tydligt!

"Ogifta par" och "Jönssonligan - spelar högt" - I ogifta par från 1997, som är en alldeles underbar film, så säger en desperat Samuel(Johan Ulveson)i scenen med Gösta Ekman på Gondolen att han skulle kunna spela Sickans lillebror ifall de skulle göra en till Jönssonligan-film.
    Tre år senare så kommer den senaste Jönssonligan-filmen och Sickan har helt plötsligt fått en brorsa som heter Sven-Ingvar, kallas för Sivan och spelas av Johan Ulveson. Det där med att Sickan skulle ha en bror som heter Sven-Ingvar kommer ju ifrån Lilla Jönssonligan, så det är väl nästan helt godkänt. Men att han helt plötsligt skulle dyka upp, 19 år efter den första filmen och dessutom spelas av Johan Ulveson får en att tänka "Skulle det där vara roligt?
Att Samuel sitter i "Ogifta par" och pratar med Gösta Ekman(som spelar sig själv) och ber om att få en roll om de gör en till Jönssonligan-film, och att det sedan blir så, trots att Gösta sedan 89 inte längre är med OCH att det sades i en film!".
    Jag tycker att det är sjukt långsökt, patetiskt och förstår inte syftet. För att förstå att detta har ett sammanhang så måste man ha sett bägge filmerna, och om man har gjort det, ska man skratta då och tänka "Näe vad roligt!"? Eller försöker dem, så som jag vill, att få film att kännas verklig och levande, genom att just göra så som dem gör?
Fast i sådana fall så bevisar de ju bara att "Ogifta par" är på riktigt medans "Jönssonligan - spelar högt" är en film.

"Äppelkriget" - Då Gösta Ekman åker runt för att få invånarna i Änglamark att sälja sina tomter och kommer fram till "Jätteschysst-snubben" som i "eftertexterna" kallas för "Mannen i äppelträdet", så ser man micken speglas i förarrutan på bilen ofantligt många gånger.
    Många reflekterar säkert inte så mkt över de två första gångerna men sedan så blir det sjukt tydligt och det e rent ut sagt obegripligt hur man kan ha missat det under inspelningen! Det e, enligt min mening, riktigt ovanligt att man gjorde sådana här typer av tabbar på film under 60-80-talet så jag e faktiskt riktigt besviken över detta!

"Miffo" - Carola har följt med Tobias hem till hans föräldrar för att vattna deras blommor då de e bortresta, yeah right!
Inne i hans barndomsrum så börjar de att kyssa varandra, han lyfter henne ur rullstolen och bär henne igenom lägenheten.
    Hennes ben är till en början ej fastspända i varandra, men då de kommer in i Tobias föräldrars sovrum så är de fastspända med ett svart kardborrband.
    Satte han det kring hennes fötter medan han bar henne genom lägenheten, för att sedan ta av det några sekunder senare, eller var det så att det var en omtagning där och de glömde bort att hon inte hade något kardborrband kring sina fötter i början av scenen?


Dessa är de jag kommer på i nuläget, men det finns MÅNGA, MÅNGA fler!

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar