Summa sidvisningar

söndag 6 juli 2014

Jag är ung, jag är kvinna - och jag kan en jävla massa!!!

Jag har nu skrivit två stycken böcker och kan titulera mig som författare!;)
    Min första bok; "Innanför mina rosa små väggar" är en självbiografi ifrån fem års ålder fram till år 2011.
Där försöker jag prägla hur viktigt det är hur man behandlar andra människor - vilka konsekvenser det kan ge.
Hur det kan vara att växa upp i en förort, hur de kan vara och påverka en utan någon psykisk trygghet, hur det kan vara att vara tjej i modern tid med dess orättvisor dagens samhälle har med sig osv osv.
    En fortsättning på denna bok kommer år 2021.

Min andra bok "Kampen- I det moderna samhället", där tar jag upp vilket fruktansvärt omodernt samhälle vi egentligen har - med all dess utanförskap, klasskillnad, diskriminering, rasism och ojämställdhet!
    Jag tar upp vikten vid att ta sitt ansvar och rösta i de olika val vi har - en röst som så många utav våra förfäder har fått kämpa sig blodiga, svultit och dött för att få till för oss alla!
    Samt vikten utav facket, och hur hela arbetarrörelsen är uppbyggd och hänger ihop!


Som alltid när man skriver en bok så känner man sig något utstirrad, men också väldigt, väldigt dålig!
    För det första så är det ganska utlämnande att skriva en bok. För det andra så är det alltid folk som tycker en massa, och det är ju inte så konstigt, men man kan ha åsikter på många olika sätt!


Min första bok är som sagt en självbiografi med start ifrån fem års ålder - där jag har mina första, sammanhängande minnen ifrån, och slutar hösten 2011.
    Den vanligaste kommentaren här är; "Är inte du lite väl ung för att kunna skriva en självbiografi, eller hur gammal är du egentligen?".
Min största livserfarenhet säger att är det något som definitivt inte kan påverka dina erfarenheter så är det just din ålder!
    Det handlar om platsen du bor på och vilka människor du delar den med, vilka olika typer av personer du har omkring dig och hur du själv, både låter, men också inte tillåter dig att påverkas utav detta och dessa!

Mycket kan vi styra över, men det finns också väldigt, väldigt mycket vi inte kan styra över, om vi inte har rätt förutsättningar, och där är en av dem åldern, ja.
    Det kan t.ex. vara både svårt och orimligt att flytta hemifrån när du är väldigt ung, och därav tvingas du fortsätta att leva i det och dem som påverkar dig.

Att vi ständigt påverkas utav det, och dem vi har runt omkring oss, och att en del utav detta lever kvar väldigt länge, oavsett om vi vill detta eller ej, det är något jag försökt att bevisa i min självbiografi. Och för att kunna skildra detta på bästa sätt, har jag varit tvungen att vara brutalt ärlig och utlämna mig själv en hel del.
Något jag också har velat dela med mig av är att, även fast det kan vara så sjukt jävla tufft, så kommer det vändningar som går mot något ljusare, som kanske blir mörkt sedan, men man kan inte gena genom livet, utan det gäller att inte ge upp och vara bestämd åt vilken håll man vill!


Är det något folk gillar så är det skaller, snusk, och att
få veta lite för mycket om allt och andra. Jag tror att det var därför denna bok gick så bra enda ifrån starten. Men sedan kom kommentarer som; "Men Cassandra, vill du verkligen att folk skall veta allt om dig? Tänk om du får problem i framtiden pga detta!".
   
Oki, förutom att det är världens bästa terapi att skriva en självbiografi, speciellt när man skriver om det allra mörkaste, så har jag faktiskt hjälpt folk.
En del har börjat rannsaka sig själva, börjat prata om sådant som de försökt begrava inom sig själva och undrat när det skall försvinna, insett att det inte är dem själva det är fel på, men framförallt - de har upptäckt att dem inte är ensamma!

Och så har vi då min senaste bok som är en fackpolitisk bok, där jag tar upp vikten av att föra vår historia vidare, för en trygg framtid!
    Även i denna bok, har jag försökt att vara så personlig som möjligt.
Kapitlen i denna bok heter:
Facket
Bostadsmarknaden
Styrelser
Cajsa och den stora matkassen
Cajsa och den tunga ryggsäcken
Facket - nu och förr
Politiken är viktig
Ung och tjej i det moderna samhället
Dyrt att vara ung
Diskriminering
Vad jag vill med politiken
Därför är jag socialdemokrat

I dessa kapitel förklarar jag arbetarrörelsens historia, hur samhället blivit som det har blivit med både dess extrema utveckling under 1900-talet, men också under 2000-talet.
Jag förklarar att olika typer utav styrelser är nödvändigt, och även om man själv inte är intresserad utav ett sådant uppdrag, så är det oerhört viktigt att se till att rätt person sitter på rätt plats, och detta gör man genom vår demokrati!
    Jag har, mitt i boken, skrivit en saga om hur det i dagens moderna samhälle kan gå till på arbetsmarknaden - vad man kan bli utsatt för och hur vårt system idag vittrats sönder för att skydda detta, då vi är färre som vågar, kämpar, och organiserar oss, mot förr!
Jag förklarar vad facket är, gör, och varför denna organisation är så oerhört viktig i vårt samhälle.
    Detta var något i princip alla visste förr, men idag vet många inte ens vad facket är!

Jag tar upp att politik är oerhört viktigt och förklarar att ALLT är politik, och hoppas därmed på att de politiskt ointresserade även skall öppna sina ögon för detta!
    Även om man inte vill engagera sig, så är det minsta man kan göra, och allas skyldighet att faktiskt gå och rösta!
Våra förfäder dog för denna rättighet, vi bara slänger bort!

Jag berättar om hur jag upplever det att vara ung och kvinna i detta samhälle.
    Visst har saker och ting blivit bättre på ett sätt, men på ett sätt inte. Bara det att en kvinna i dagens samhälle är ung tills att hon blivit 60, och först då börjar få sin totala respekt, det är långt ifrån modernt i mina ögon!
    Jag tar även upp det omoderna rättssamhället, speciellt när det gäller kvinnovåld, samt den diskriminering som råder i detta land när du är "annorlunda" på något sätt. Ibland kan det handla om att du saknar snabel, ibland för att du fötts med en diagnos!
    Sedan avslutar jag boken med att berätta vilken land och samhälle jag drömmer om, samt varför jag har den politiska åsikt jag har och vad den innebär.

Denna bok skrev jag då jag är trött på att vi slutat prata med varandra och föra historia och visdom vidare.
    Då jag är trött på att så mycket av det vackra, blivit ren byråkrati. Och då jag är trött på att höra att jag är ung och kvinna och därav varken har insikt, kunskap eller förståelse!
Ungdomen är vår framtid, men om vi inte ens ser varandra, hur skall vi då kunna se framtiden vi just nu står och trampar på?!

Det som är fascinerande gällande denna bok, är att en del verkar göra allt dem kan för att undvika vad en ung kvinna kan tyckas tänka om dessa frågor!;)
    En del har nu blivit mer intresserade utav min första bok och fokuserar helt på den, medans andra kör med samma attityd som mot självbiografin; "Men hur kan du tycka och tänka något om detta? Du som är så ung och knappt var med då!" och det är just denna attityd jag tror skadar och saboterar vår framtid!
Våra förfäder kämpade och dog inte för att vi idag skall skita i det, och inte dela med oss utav våra kunskaper och insikter, generation efter generation. De gjorde det för nuet och för en bättre framtid!

Har även fått höra; "Men det är så många, stora, manliga politiker, som skrivit liknande böcker som din, och dem har jag läst, så jag förstår och vet!".
   
Mitt omslag till min självbiografi är tecknad, det är inte en avbild av mig, men på min fackpolitiska bok står jag, arg iklädd kavaj på omslaget - och detta för att visa att jag är ung, jag är kvinna, jag är arg, och jag både tycker och kan jag också!
Det här är jag!
Jag har en story, jag har livserfarenheter, både väldigt mörka och väldigt ljusa!
Jag påverkas utav omgivningen precis lika mycket som du, men det innebär inte att jag kommer att hålla käften för det!;)
År 2021 kommer fortsättningen på min självbiografi!
Så här ser jag ut!
Jag är ung och jag är kvinna, men jag lovar er att jag tycker och tänker en jävla massa ändå!
Jag brinner för det fackliga och politiska, oerhört mycket! Och det är det jag vill syssla med - även fast jag är ung, kvinna och tatuerad!
Jag trivs i kavaj, jag trivs i svart och jag trivs i färg, men jag tänker inte ha någon slags "kvinnlig kostym" för att hedra mannen och ge dem första priset, eller som ett bevis på att vi alla är stöpta i samma form, för det är vi inte!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar