Summa sidvisningar

lördag 7 april 2012

Glad påsk!

Nu e det påsk!

Egentligen så e det både en sorglig och viktig tid! 
    Jesus har nu blivit förrådd av mskan, men han har samtidigt gett oss syndernas förlåtelse.
Igår var en sorgensdag, långfredagen, då man skall sörja och minnas Jesus lidande.
    På långfredagen så led Jesus i oändliga timmar och enda fram till 1969 så skulle man i Sverige undvika nöjen.
Affärer, restauranger och danslokaler var därför stängda och barnen fick inte leka.
Det blev iom det en väldigt lång och tråkig dag och man tyckte att man på så sätt kom så nära händelsen som möjligt.
    Man bar oftast även svart som ett bevis på sorg.
Om man går i kyrkan på långfredagen så spelar man inte på orgeln, kyrkklockorna ringer inte och man lägger röda rosor på altaret som en symbol för de sår Jesus fick av korsfästelsen.


Det var under påsken som nattvarden föddes, som idag e en stor och viktig del i den kristna tron.
    Frågan e hur många av dagens barn som egentligen känner till varför vi firar våra högtider? Och frågan e hur många vuxna som har detta i bakhuvudet då de firar med vänner och familj?

För mig är det här jätteviktigt och jag kommer att se till att mina kommande barn får denna vetskap.
    Jag tycker att vi fokuserar alldeles för mkt på det yttre under våra högtider.
Visst e det mysigt med jul- och påskpynt, stora middagar, klappar och ägg fyllda med godis, men jag tycker att det e viktigt att vi inte glömmer själva budskapet.
    Jag tycker även att vi borde göra våra högtider lite större i Sverige. Vi borde utveckla dem lite mer genom att leva ut dem lite bättre, och inte, nästintill endast, fokusera så mkt på det yttre.
Det verkar som att många av oss helt har glömt bort vad våra högtider har för betydelse och att det vi kommer ihåg e att man skall äta mkt mat, godis och ge och få presenter.
    Jag tror att det e därför våra högtider ser så enormt likadana ut i Sverige. 


Under julen så pyntar vi våra hem i rött med glitter, kulor, tomtar och julgran. Vi ger varandra julklappar, dricker snaps och julmust och äter julskinka, sallader, köttbullar, prinskorv, potatis etc.

    Under påsken så pyntar vi våra hem i gult, med kycklingar, häxor och ris med fjädrar. Vi ger varandra påskägg, dricker snaps och påskmust och åter helgskinka, sallader, köttbullar, prinskorv, potatis etc.
    Under midsommar, som e riktigt svenskt, så gör vi våra hem/sommarstugor somriga, vi lägger sju sorters blommor under huvudkudden och pyntar en stång med blommor och blad.. Vi ger varandra blommor, dricker snaps, ingen must utan den byts helt ut mot alkohol, och så äter vi rostbiff istället för skinka, sallader, köttbullar, prinskorv, färskpotatis etc. 

Dessa e våra största högtider i Sverige, ni ser säkert dess likheter och brist på fantasi, trots att man ser att det finns hur mkt potential som helst till att utvidga dessa högtider.
Men på något sätt så har man glömt varför vi har dem och de börjar inte bli mer än en enda sammangeggad smet!
    Jag tycker att det e riktigt synd! Det e viktigt med ursprung och traditioner!


Ett annat tecken på att vi inte längre tycker att våra högtider e så viktiga, e att allt nuförtiden e öppet.
    Jag jobbar inom handeln, och iom dagens msks bekvämlighet, så har vi öppet 364 dagar om året.
Detta innebär att man jobbar de flesta av högtiderna, om inte hela så halva.
Jag hatar verkligen att jobba under högtiderna!
    Jag var ledig nu i julas och det riktigt njöt jag av, då julen e enormt viktig för mig. Men nu så skall jag jobba hela påsken, förutom igår(långfredagen). Fast nu har jag åkt på influensan och e hemma pga den anledningen, men hade jag varit frisk så hade jag missat hela denna viktiga högtid.

Hade majoriteten av den svenska befolkningen brytt sig mer om sina högtider så hade industrin inte tjänat på att ha öppet, för då hade folket varit med sina nära och kära och firat.
    Faktum e att de flesta gör det ändå.
Majoriteten handlar precis innan högtiderna, men vi lever i ett samhälle där tillgängligheten är ett stort egoistiskt behov!

Idag var tanken att jag och Thobbe skulle hem till mina päron på påskmiddag. Hade jag varit frisk och hade jag varit ledig så hade jag ställt till med ett stort påsk-kalas för mina nära och kära!;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar